Kärlek och Respekt.org

Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Sidor: 1 2 3 [4] 5 6 ... 11   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: 2012 - jordens undergång?  (läst 113652 gånger)

Mjäll
mars 25, 2009, 15:11:14 pm

Här snackar vi om att dra skit ur sin rumpa och presentera det som fakta.

Det handlar, liksom mycket av organiserad religion, om en brist på respekt för människans förmåga att själv tolka och analysera, och ett stort behov att få sin vilja igenom. Och budskapet försvagas inte av att man gång på gång påpekar att det faktiskt inte är fakta.  Obeslutsam
Loggat Länk till detta inlägg
Kobajs
Bättre än Sex

Antal inlägg: 2381
Från:
Kön: Man

mars 25, 2009, 15:21:46 pm

Det handlar, liksom mycket av organiserad religion, om en brist på respekt för människans förmåga att själv tolka och analysera, och ett stort behov att få sin vilja igenom. Och budskapet försvagas inte av att man gång på gång påpekar att det faktiskt inte är fakta.  Obeslutsam
Absolut, och jag tror det är faran i stora organisationer oavsett ifall det handlar om religon eller något annat.
När en person (eller en liten grupp) får väldigt stort inflytande agerar ofta den stora massan i en slags grupppsykos och slutar analysera och agera som självständiga människor. Tragiskt egentligen.

Mitt riktiga namn och efternamn
Ung och oförstörd

Antal inlägg: 7228
Från: Stockholmis
Kön: Kvinna

mars 26, 2009, 19:50:43 pm

Jag gillade detdär med att patriarkatet ska störta Kyss Hoppas, hoppas och tror.

Ät inte min röd liten varg!
Mitt riktiga namn och efternamn
Ung och oförstörd

Antal inlägg: 7228
Kön: Kvinna

mars 26, 2009, 19:52:43 pm

Absolut, och jag tror det är faran i stora organisationer oavsett ifall det handlar om religon eller något annat.
När en person (eller en liten grupp) får väldigt stort inflytande agerar ofta den stora massan i en slags grupppsykos och slutar analysera och agera som självständiga människor. Tragiskt egentligen.
Hela jävla samhälssystemet vi lever i idag är en hjärntvättande marddrömsspykos. Gå i skola. Arbeta. Skaffa villa och barn och volvo. Pensionera sig. Dö. osv.
Kul med lite alternativa "psykoser" för en gångs skull.
Jag tror absolut att något kan tänkas hända 2012, ifall vi tror och vill det.

Ät inte min röd liten varg!
Valle
mars 27, 2009, 17:31:24 pm

Tråden splittad. Den nya tråden angående människans nuvarande och tidigare levnadssätt deltar ni i här.
TheSwagga
mars 28, 2009, 00:06:06 am

Hela jävla samhälssystemet vi lever i idag är en hjärntvättande marddrömsspykos. Gå i skola. Arbeta. Skaffa villa och barn och volvo. Pensionera sig. Dö. osv.
Kul med lite alternativa "psykoser" för en gångs skull.
Jag tror absolut att något kan tänkas hända 2012, ifall vi tror och vill det.

Det är nästan så att du lyckas provocera mig, hur har du överhuvudtaget mage att klaga på en svenssontillvaro du endast eventuellt känner till genom dina föräldrar och övriga omvärld som för övrigt har valt att leva på det viset för att det är vad som gör dem lyckliga.
Det gör mig rent äcklad att lyssna på hur folk med goda förutsättningar för ett rikt och reltivt sorgefritt liv kan klaga på en tillvaro och livsstil som de för det första inte ens på allvar sitter i och för det andra endast kan hamna i genom att välja det livet självmant. Detta när det (ursäkta klyshan men kopplingen är för påtaglig) finns otaliga miljoner människor som gör det bästa av sin livssituation som är många gånger mer miserabel och dyster än vi svenskar överhuvudtaget kan föreställa oss, vi besitter inte mentaliteten helt enkelt.
Om du nu är så fruktansvärt upprörd och provocerad över att tvingas arbeta med ett passande, bekvämt och fackanslutet arbete som förvisso inte kommer göra dig helt ekonomiskt oberoende men dock ge dig allt du behöver och ett enormt överflöd av pengar utöver det, i en värld där det förstnämnda är en lyx som är få förunnad, så kan du väl helt enkelt ta ditt pack och flytta ut som en fosil kvarleva av romantikens rika filosofer som även de talade om den ädle vilden, att leva i samklang med naturen och massa annat dårskap de inte förstod sig på.
cheetah1
april 19, 2009, 13:13:19 pm

wtf..
http://www.211212.info/su211212.htm
flingping
Z
**

Antal inlägg: 161
Från:

april 19, 2009, 15:30:37 pm

var inte typ jordens undergång inställt på 2006? eller så innan?

I begynnelsen fanns bara jag
Pillerthriller
april 19, 2009, 16:49:26 pm

Jag tror inte att något kommer att hända. Mayaindianerna insåg nog bara att det vart rätt tråkigt att sitta och skriva en kalender så långt fram; när ingen av dom ens skulle få uppleva den tiden. Så varför skulle dom fortsätta? Dom kanske tyckte att någon annan skulle fortsätta när tiden närmade sig eller något.

Fast ifall det händer; bummer.
cheetah1
april 19, 2009, 17:27:24 pm

Fast ifall det händer; bummer.
Nåt att berätta för barnbarnen om man överlever, huh?
Gitarrfreak
Id tenendum verum

Antal inlägg: 12872
Från: The grassy knoll

Hemsida
april 19, 2009, 17:31:53 pm

Nåt att berätta för barnbarnen om man överlever, huh?
Att överleva jordens undergång blir ganska svårt.

Jag säger nej till droger, men dom lyssnar inte! ॐ | Stop globalization and unite the world!
cheetah1
april 19, 2009, 17:40:11 pm

Well, nu säger dom ju inte att jorden ska gå under, utan att det är "the end of the world as er know it"...
Pillerthriller
april 19, 2009, 17:52:42 pm

JAg tror att ifall det händer något så kommer det handla om massiva naturkatastrofer och liknande.
Souljacker
Friendly Ghost

Antal inlägg: 5539
Från: the Other Shoe

april 20, 2009, 01:56:18 am

Gillar speciellt videon i bottnen!  Kyss

7/9 = Kyss

hellre olika stora än olika små, som man brukar säga
Marjasin
Veteran of the psychic wars

Antal inlägg: 2445
Kön:

april 20, 2009, 03:04:09 am

JAg tror att ifall det händer något så kommer det handla om massiva naturkatastrofer och liknande.
Tro mig, det kommer verkligen att hända något stort men det kommer att handla om astronomi och det kommer troligtvis inte att påverka våra liv här på jorden ett dugg. Med glimten i ögat (blinkande)

Bara för att du inte kan se det hända med dina egna ögon, betyder inte att det inte faktiskt händer.

Nej, ingenstans har maya hävdat att världen tar slut 2012, det är bara pseudovetenskapliga new age-flummare som påstår det.

För maya gick precis allting i cykler, och stjärnorna var både orsaken och anledningen till deras besatthet av cykler och astronomi.

Lite kort om mayas matematik och astronomi:
Till skillnad från "oss" baserade maya sin matematik på talet 20 istället för 10.

Ett år är samma sak som en tun
20 tun/år blir en katun
20 katun (400tun/år) blir en baktun
13 baktun blir 5200 tun/år.

Maya kallade 13 baktun för en stor årscykel. 2012 tar denna stora årscykel slut. Precis som ett år/tun är baserat på ett solvarv så är 13 baktun baserat på ett "galaxvarv". Världen går inte under 2012, det är helt enkelt bara ett nytt "galaxår", ett nyår som bara inträffar var 5200e år.
Världen går alltså inte under, vi går bara in i en ny era (enligt mayas kalender).

Maya hade mycket större perspektiv än ett galaxår. 20 baktun (8000tun/år) blir en pictun, 20 pictun blir en kalabtun, 20 kalabtun blir en kinchiltun och 20 kinchiltun blir slutligen en alatun.
En alatun är 64 miljoner år/tun. Snacka om stora perspektiv. Ganske intressant också eftersom de flesta av de stora religionerna (förutom hinduismen) oftast anser att världen enbart är några tusen år gammal.

Snacket om att mayakalendern tar slut 2012 är alltså bullshit, bara bullshit.
Ett väldigt spektakulärt astronomiskt fenomen är alltså det minsta vi kan räkna med. Jag känner mig väldigt lyckligt lottad som får uppleva det hela, speciellt med tanke på hur mycket datumet betydde för maya, de har väntat på det här ögonblicket i tusentals år liksom.

Vem vet säkert? Vem här ska förklara den? När kom den till? När hände skapelsen? Gudarna är yngre än den här världen, vem kan då veta världens ursprung?
Ingen vet när skapelsen uppstod eller huruvida han har eller inte har skapat den, han som skådar den från skyarna. Endast han vet... eller kanske gör han det ej.

Fritt översatt ur Rigveda
Antieck
Fuxxed up

Antal inlägg: 5191
Från:

april 20, 2009, 10:34:07 am

Tro mig, det kommer verkligen att hända något stort men det kommer att handla om astronomi och det kommer troligtvis inte att påverka våra liv här på jorden ett dugg. Med glimten i ögat (blinkande)

Bara för att du inte kan se det hända med dina egna ögon, betyder inte att det inte faktiskt händer.
Ett väldigt spektakulärt astronomiskt fenomen är alltså det minsta vi kan räkna med. Jag känner mig väldigt lyckligt lottad som får uppleva det hela, speciellt med tanke på hur mycket datumet betydde för maya, de har väntat på det här ögonblicket i tusentals år liksom.

Tack för förklarinen, karma
Hunter/Hunted
Like I am you and you are me.

Antal inlägg: 3337

november 08, 2009, 21:17:51 pm

Min egen lilla teori som jag upptäckte tidigare iår:

Datumet 21a december 2012 = 21/12-12
1+2=3, och eftersom alla tre delar av datumet innehåller 1 och 2 så får vi fram tre st 3or. 333.

Många spekulerar ju i att det inte rör sig om en domedag utan en punkt där mänskligheten kommer att genomgå en otrolig förändring. I det fallet så har talet 333 en stor innebörd.

"Choronzon, also known as 333, Lord of Hallucinations, is one of the most feared umbrood in existence."

"Choronzon is a demon or devil that originated in writing with the 16th century occultists Edward Kelley and John Dee within the latter's occult system of Enochian magic. In the 20th century he became an important element within the mystical system of Thelema, founded by Aleister Crowley, where he is the Dweller in the Abyss, believed to be the last great obstacle between the adept and enlightenment. Thelemites believe that if he is met with the proper preparation, then his function is to destroy the ego, which allows the adept to move beyond the Abyss of occult cosmology."
-Wikipedia

Idiot. Trådens mest irrelevanta inlägg, gratulerar. Dra åt helvete kukhuvud.
Det är ett fönster fuck face
alla jävla horfittor
TheSwagga
november 08, 2009, 23:24:59 pm

Min egen lilla teori som jag upptäckte tidigare iår:

Datumet 21a december 2012 = 21/12-12
1+2=3, och eftersom alla tre delar av datumet innehåller 1 och 2 så får vi fram tre st 3or. 333.

Många spekulerar ju i att det inte rör sig om en domedag utan en punkt där mänskligheten kommer att genomgå en otrolig förändring. I det fallet så har talet 333 en stor innebörd.

"Choronzon, also known as 333, Lord of Hallucinations, is one of the most feared umbrood in existence."

"Choronzon is a demon or devil that originated in writing with the 16th century occultists Edward Kelley and John Dee within the latter's occult system of Enochian magic. In the 20th century he became an important element within the mystical system of Thelema, founded by Aleister Crowley, where he is the Dweller in the Abyss, believed to be the last great obstacle between the adept and enlightenment. Thelemites believe that if he is met with the proper preparation, then his function is to destroy the ego, which allows the adept to move beyond the Abyss of occult cosmology."
-Wikipedia
Rolig observation, lite creddigt. Men du TROR väl inte på det där på allvar? Att demonen Choronzon ska pwna mänskligheten och det där?
Hunter/Hunted
Like I am you and you are me.

Antal inlägg: 3337

november 08, 2009, 23:35:27 pm

Nej nej.
Men det känns som en lika värdig förklaring som alla andra flummteorier Glad

Om jag skulle tro på det dock så skulle det inte vara så att jag tror på en demon som kommer heller. Jag skulle snarare säga att Chorozon är en metafor för mänsklig utveckling, och att Mayaindianerna som kom fram till 21/12-12 och de ockulta teoretikerna som gav honom numret 333 hade varit i undermedveten kontakt med det kollektiva undermedvetna som håller information om vårt förflutna och vår framtid, och att det är så de har kommit fram till respektive nummer, och att synchronisiteten är ett bevis för att någonting stort i den mänskliga utvecklingen kommer att hända just då.

Men nej, jag tror inte på det.
« Senast ändrad: november 08, 2009, 23:42:44 pm av Hunter/Hunted » Loggat Länk till detta inlägg

Idiot. Trådens mest irrelevanta inlägg, gratulerar. Dra åt helvete kukhuvud.
Det är ett fönster fuck face
alla jävla horfittor
Archie Quid
Batman
**

Antal inlägg: 57
Från:
Kön:

november 11, 2009, 17:09:56 pm

Här är en liten tanke som jag fick på vägen hem igår natt.

När vi var på väg hem från tåget så såg jag en reklam affisch på just filmen 2012 och plötsligt började kugghjulen röra på sig.
Jag tror fullt allvarligt att en otroligt stor del av mänskligheten vid årsskiftet 2012 kommer tänka "går världen under?" och med dem tankarna kommer folk bli mer desperata på att få veta mer om fenomenet.
Har ingen fakta på rak arm men har sett en del personer vända sig till något dem inte förstår sig riktigt på. för diverse anledningar.
Jag tror att många kommer vända sig till det oförklarliga när dem inte får tillräckligt med bra svar från det förståeliga, och ju mer klockan tickar mot slutet, desto desperatare kommer folk bli.
Men å andra sidan så kanske vi redan har eller kommer ha kunskap om vad det verkligen gäller (oavsett om det är sant eller falskt).

Jag tror betydligt många kommer gå med Kristendomen (bara som exempel),eller åtminstone någon av dom betydligt större religionerna.
Jag vill gärna höra om det är någon annan som håller med om vad jag tycker och tänker.

som sagt, detta är vad jag tror kommer ske, inget jag kan backa upp med grundläggande fakta.

Alla är idioter tills dem bevisat motsatsen
Sidor: 1 2 3 [4] 5 6 ... 11   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: